Antimobbestrategi
På UCV arbejder vi kontinuerligt og proaktivt på at sikre et trygt og støttende miljø med plads til alle. Et miljø, der bygger på tillid, dialog og rummelighed.
Kontaktgrupper, undervisningshold, storgrupper og elevråd inddrages fra skoleårets start i at skabe et godt undervisningsmiljø ud fra princippet om tillid, dialog og rummelighed. Vi foretager blandt andet undervisningsmiljøundersøgelser for at få viden til at hjælpe os med dette arbejde. Året starter med en tre-dages 'Introcamp', der danner grobund for tilhørsforhold, sammenføring af elever med forskellig baggrund og dannelse af positiv kultur. Vi har ligeledes faget 'demokratisk dannelse' hver uge, hvor temaer som digitale og analoge samværsregler tages op.
Bliver vi opmærksomme, enten via observationer eller via henvendelser, på forhold, der kunne have karakter af mobning (i skoletiden eller via sociale medier), træder vores handlingsplan i gang:
1) Undersøg altid det reelle grundlag
Indhent oplysninger, anvend data eller udarbejd data (observationer, samtaler mv.). Det er ofte hensigtsmæssigt at arbejde med gruppe-kulturen for at bringe mobning til ophør. UCV igangsætter derfor gerne en pædagogisk proces i og omkring klassen/gruppen.
OBS! Nyeste forskning peger på, at mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelsen af mobning bør derfor tage udgangspunkt i at ændre kollektive dynamikker i klasser eller på årgange. Derfor skal undersøgelsen af situationen anlægge et helhedsorienteret blik og afdække de opretholdende og hæmmende faktorer (kilde: DCUM)
2) Skoleledelsen tager beslutning om, hvorvidt det, der foregår, faktisk har karakter af mobning.
Ifølge den norske psykolog Dan Olweus skal tre kriterier være opfyldt, for at man kan tale om mobning:
- Det handler om aggressiv eller ondsindet adfærd, som:
- Gentages og står på over en vis tid
- Foregår i en mellemmenneskelig relation, der præges af en vis ubalance i styrke- og magtforholdet.
3) I tilfælde af at der er tale om mobning, udarbejdes en konkret handlingsplan.
De implicerede unge og deres forældre inddrages at lave en handlingsplan. Inddragelsen sigter både mod at informere og medansvarliggøre parterne i at finde en løsning. Selvom vi ikke vurderer, der er tale om mobning, handler vi stadig for at løse den konkrete konflikt eller udfordring.
Hvis man vil klage over skolens håndtering af en mobbesag, kan skolens leder kontaktes for at høre om den nærmere procedure.
Godkendt i skolebestyrelsen marts 2023